Så byggs Arlanda ut

För att kunna ta emot fler resenärer och flygplan inleder Arlanda nu två stora projekt, som båda ingår i en större satsning på förbättrad tillgänglighet. Projekten beräknas vara klara i slutet av nästa år.

– De stora investeringar vi planerat för i lång tid sätter nu igång på allvar på flera områden på Arlanda. Behovet är stort för att möta den växande trafiken och för att utveckla flygplatsen till att fortsätta säkra Stockholms och hela landets tillgänglighet med flyg, säger Arlandas flygplatsdirektör Kjell-Åke Westin.

Den ena projektet, Ramp E, är en cirka 100 000 kvadratmeter stor uppställningsplats för flygplan som ska byggas söder om terminal 2. Uppställningsplatsen ska ge plats åt elva normalstora plan, typ Boeing 737 eller Airbus 320, eller fem större flygplan typ Boeing 747 eller Airbus 330. En plats reserveras för de största flygplanen, som Airbus 380. Vid den nya Ramp E kommer det att finnas möjlighet för flygplanen att fylla på med både luft, el och bränsle.

Entreprenör för bygget av Ramp E är NCC, som inleder markarbetet i september 2016. Området är planerat att tas i drift i slutet av 2017.

Det andra projektet, som ska förenkla inresandet till Sverige, är en ny ombyggd gräns- och transfersäkerhetskontroll för ankommande resenärer från länder utanför Schengen-området i terminal 5.  Nya rulltrappor och hissar ska också byggas så att det blir enklare att ta sig från plan tre till gränskontrollen på plan fyra, skriver Swedavia i ett pressmeddelande.


Publicerad: den 6 september 2016