När SJ satte in X2000-tåg mellan Stockholm och Oslo för drygt två år sedan kortades restiden till omkring fem timmar. Satsningen uppskattades av passagerarna och redan under första året fördubblades tågresandet på sträckan.

I höstas såg det dock ut som att SJ skulle lägga ner snabbtågen mellan de båda skandinaviska huvudstäderna  ersätta dem med Intercitytåg. Orsaken var att Bane Nor, som sköter de norska tågbanorna, ska genomföra ett stort banarbete mellan Kongsvinger och Lillestrøm. Arbetet skulle egentligen börja vid årsskiftet och pågå i två år, men i augusti uppgav Bane Nor att det saknades pengar vilket innebar att arbetet inte skulle kunna börja förrän eftersommaren 2018.

– Vi skulle kunna övervintra i 24 månader men inte mer. Om Bane Nor håller fast vid de nya planerna så flyttar vi X2000 till andra sträckor och börjar köra med vanliga loktåg till Oslo igen. Det leder förstås till att affärsresandet minskar, sa Anders B Larsson, affärschef på SJ för sträckan Stockholm-Oslo till SvD Näringsliv då.

Nu har dock SJ ändrat sig och meddelelar att man behåller tre tågpar med snabbtåg hela våren och över sommaren. När banarbetet inleds i mitten av augusti blir det neddragningar i trafiken, men SJ behåller ett snabbtåg från Stockholm till Oslo medan en avgång ersätts med Intercitytåg.

När banarbetet är avslutat 2022 kommer SJ storsatsa på sträckan och planerar för åtta snabbtågsavgångar i vardera riktningen, enligt ett pressmeddelande.

 

Källa; Travel News


Publicerad: den 20 december 2017