Måndagens strejkbesked innebär att uppemot 30 000 passagerare berörs varje dag när många planerade flyg ställs in. Enligt SAS handlar det om omkring hälften av flygbolagets avgångar.

På hemsidan uppger SAS att arbetet med att boka om biljetter redan är i gång. Att få sin resa ombokad till samma datum blir däremot svårt, skriver flygbolaget, då antalet lediga flygstolar är begränsade under sommarsäsongen. Alla berörda resenärer kommer att få information via sms, meddelar SAS.

Flygbolaget uppmanar samtidigt resenärer att inte ta sig till flygplatsen om en ny bokning inte har bekräftats.

Återbetalning inom en vecka

Som konsument med en redan köpt flygbiljett har du i det här läget rätt att antingen få resan ombokad eller kräva pengarna tillbaka.

– Oavsett anledning till att ett flyg ställs in har man alltid rätt att välja mellan återbetalning eller ombokning enligt EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter, säger Nora Shoki, juridisk rådgivare på ECC Sverige som är en del av Konsumentverket.

Resenärer som väljer återbetalning ska få tillbaka pengarna inom sju dagar från det att återbetalningen krävts. Flygbolaget kan komma att erbjuda dig tillgodohavanden, som en voucher eller en kredit, något som du inte behöver tacka ja till.

Omboka inte själv

Om du i stället väljer ombokning ska flygbolaget utan extra kostnad boka om resan så snart som möjligt eller till ett datum som passar dig. För flygbolaget finns möjligheten att boka om resan med ett annat bolag.

Konsumentverket rekommenderar resenärer att inte boka om resan på egen hand utan att att först ha kontaktat flygbolaget.

– Man har rätt att bli ombokad så snart som möjligt, och det är ett bra alternativ om man redan är utomlands och ska komma hem, säger Nora Shoki.

Om ditt inställda flyg ingår i en paketresa ska du som konsument istället vända dig till paketresearrangören som antingen ska ordna ersättningsflyg eller stå för återbetalningen.

Spara kvitton

Utöver rättigheten till återbetalning eller ombokning kan du som konsument kräva kompensation för den inställda resan du fick information om den mindre än 14 dagar före avresan. Beloppet bestäms då utifrån längden på resan.

– Kompensationsbeloppet har man rätt till så länge flygbolaget inte argumenterar att flyget blivit inställt på grund av extraordinära omständigheter, säger Nora Shoki som inte ser dagens besked från SAS som en sådan omständighet.

– En bedömning görs från fall till fall. Men när ett flygbolags egna piloter strejkar räknas det sannolikt inte som en extraordinär omständighet och därför är utgångspunkten att passageraren bör ha rätt till kompensation.

Konsumentverket uppmanar samtidigt alla passagerare att spara kvitton på de utgifter som kan kopplas till en inställd resa.

– Konsumenten kan kräva skadestånd om man har extra merkostnader på grund av den inställda flygningen. Då är det viktigt att man kan visa upp kvitton på till exempel mat eller en hotellnatt, säger Nora Shoki.

Källa:TT-Aftonbladet


Publicerad: den 5 juli 2022