Dagens svenska paketreselag kommer efter 26 år att ersättas med en ny som bygger på ett gemensamt EU direktiv och således ska börja gälla samtidigt i alla EU-länder.
– I flera medier har man talat om ett helt nytt och förbättrat resenärsskydd som om det vore en stor förändring. Det är det inte. I alla fall inte här i Sverige. Den nya gemensamma EU-lagen bygger på det starka konsumentskydd som vi redan är vana vid här i Norden och arrangörers ansvar i förhållande till resenärerna innebär inga större förändringar, säger Anna Lennhammer.
Vad som innebär en skillnad jämfört med paketreselagen som började gälla 1992 i Sverige och den som träder i kraft den 1 augusti så är det ett par saker som träder fram.
Så här kommenterar Anna Lennhammer de nya reglerna:
Ett förstärkt informationskrav. De nya reglerna innebär ett förstärkt krav på information från reseföretaget till sina resenärer om vad det är för typ av resa man köpt och vilket skydd man har som resenär.
”Det är bra för både resenärer och reseföretag att tydligt klargöra detta men jag är inte säker på att sättet är det bästa. Kraven på hur informationen ska lämnas känns väldigt ”stolpig” och onyanserad och riskerar att inte bli så tydlig i praktiken som man önskat med lagen. När balansen mellan en effektiv och smidig resebokning riskerar att drunkna i alla villkor och formulär som man som resenär ska ta del av blir det inte tydligt vad som gäller.”
Flera typer av resor omfattas. Den gamla lagen skyddade den traditionella förpaketerade paketresan med transport och boende i en eller två veckor, men utvecklingen för hur man bokar flera resetjänster ser idag helt annorlunda ut än för nästan 30 år sedan.
”Detta innebär troligtvis inte någon större skillnad för svenska resenärer. Många är de svenska researrangörer och resebyråer som tidigare tagit ett jätteansvar när en resenär bokat flera resetjänster hos dem, trots att de inte hade behövt det enligt lag. ”
Även ”sammanlänkade researrangemang” omfattas. Ett helt nytt begrepp införs i och med att många resenärer idag sätter ihop sina egna resor. Tanken är att de företag som underlättar detta på vissa bestämda sätt också ska vara skyldiga att försäkra att resenären får ett skydd om reseföretaget skulle gå i konkurs.
”Det är bra att tydliggöra både för resenärer och företag att det inte bara är traditionella paketresor som omfattas av kraven på reseföretagen att ställa garanti, vilket också är bra ur konkurrenssynpunkt.”
Källa: Travel news
Publicerad: den 31 juli 2018