Hundratusentals resenärer drabbades när SAS piloter i Danmark, Norge och Sverige strejkade under sju dagar i slutet. Enligt SAS vd Rickard Gustafson arbetar bolaget intensivt med att hantera den stora mängden ersättningsanspråk.

”Vi har bemannat upp med alla vi har för att beta av det här, men det tar lite längre tid än vi skulle önska. Jag hoppas att det finns en viss förståelse för att det här är en exceptionell situation”, säger han, utan att ge närmare besked om när drabbade kan vänta sig ersättning.

SAS har uppgett att resenärer kan få ersättning för nya flygbiljetter, till en viss nivå, samt för nödvändiga utlägg som uppstått på grund av det inställda flyget, som hotellkostnader.

”Vad som är skäligt avgörs från fall till fall, säger Freja Annamatz”, presschef på SAS.

De som inte är nöjda med hur SAS hanterar ärendet kan höra av sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). I dagsläget hanterar ARN 85 ärenden som rör pilotstrejken.

Myndigheten begär i varje ärende in ett yttrande från motparten, i det här fallet SAS. I normalfallet är svarstiden två veckor. Men SAS har begärt att få längre tid på sig i flera ärenden.

”Det har vi medgett för att de har hög arbetsbelastning, säger Marcus Isgren”, chef för ARN.

Eftersom ARN snart har sommaruppehåll för sina beslutande sammanträden dröjer det till hösten innan drabbade kan vänta sig ett beslut från myndigheten.

”Någon gång i september, i bästa fall, kan vi ge besked”, säger Marcus Isgren.

SAS har gett besked att bolaget betraktar strejken som en extraordinär händelse och att schablonersättning enligt EU-regelverket för förseningar och skadestånd inte kommer att betalas ut. Det är en fråga för ARN att avgöra.

”Det som är avgörande är om en strejk kan anses som en extraordinär omständighet som kan frita SAS från ansvar. Om man tycker det får det åverkan på alla de här ärendena. Kan man inte det får det också betydelse naturligtvis. Beroende på vad vi kommer fram till kan det snabba på processen därefter”, säger Marcus Isgren.

Inom ramen för paketresor prövar ARN både tur- och returresor. I övrigt prövas endast resor som börjar i Sverige och avslutas i annat EU-land.

”Det finns vissa överenskommelser mellan ARN i Sverige och ARN i andra länder när det gäller flygkompensationer. Om du exempelvis flyger från Barcelona till Sverige är det vår motsvarighet i Spanien som får pröva ärendet”, säger Marcus Isgren.

Källa:TT


Publicerad: den 31 maj 2019