SAS har börjat med ny avbordningsrutin. Berätta? 

– Vi har sedan i våras haft nya rutiner både för ombord – och avstigning för att undvika trängsel ombord och göra det enklare att hålla avstånd. Vi har uppmanat passagerna att hålla avstånd vid avstigning sedan i maj införde vår nya rutiner för trygga resor. Nu när det är fler som flyger och flygen dessutom oftare har fler passagerare har vi ytterligare velat förtydliga rutinerna i samband med när passagerarna går av planet.

Fem rader åt gången varför fem?

– Vi vill undvika onödig trängsel och samtidigt få ett bra flöde.

Reaktioner från SAS-resenärer?

– Vi vet att våra kunder uppskattar våra rutiner för trygga resor. Vi har en kontinuerlig dialog och diskussion med våra kunder. Vi lyssnar på dem och gör enkäter och kundundersökningar.

Hur många minuter extra tar detta?

– Det vet jag faktiskt inte exakt, men det blir någon minut extra beroende på hur fullt planet är. Men säkerheten är alltid det viktigaste när det gäller flyget och det är viktigt att våra resenärer känner sig trygga ombord.

Enligt SAS vd Richard Gustafson i Ekots lördagsintervju är det större chans att träffas av blixten än att få corona på ett flygplan. Gäller detta även när planet står still och man ska ut och in?

– Flyget är ett tryggt färdmedel och risken för att smittas ombord är extremt liten. Flyget är ett tryggt färdmedel och risken för att smittas ombord är extremt liten. Totalt finns det 44 fall globalt av över 1 miljard flygresenärer enligt IATA-studie som har blivit smittade i samband med en flygning. Det gäller hela resa från boarding till avboardning. Airbus och Boeing har publicerat undersökningar som visar hur luftströmmarna går i kabinen under en flygning. De visar att I,8 meters avstånd utomhus motsvarar med barriärer som ryggstöd och ventilation i en kabin samma avstånd vid 30-50 centimeter.

Källa: Travel News


Publicerad: den 20 oktober 2020