I fjol uppgick de utländska besökarnas konsumtion i Sverige till 112,6 miljarder kronor, en ökning med 17,9 procent jämfört med 2014. Totalt bidrog turismen med 281,7 miljarder kronor i konsumtion och sysselsatte 165 400 personer vilket var en ökning med 5,8 procent, enligt Tillväxtverket. Det skriver Dagens Industri.

Ännu har inga siffror för turismsommaren 2016 fastställts, men branschfolk tror att det kan bli ytterligare ett starkt år.

– Det är inte så många som är klara med sina julibokslut, men man ser ändå hur beläggningen ser ut och den känns bra. När jag har pratat med kollegor så tycker man att det har varit mycket turister ute och känslan man får är att det kommer fler utländska turister även utanför storstäderna, säger Elisabeth Haglund, ordförande för Svensk Turism och vd för Hotell Tylösand till Dagens Industri.

Även Lars Isacson, vd på SCR Svensk Camping, tror att årets sommarsäsong blir bra. han säger till Dagens Industri att bokningsläget för campingnäringen var bättra än någonsin inför sommaren, vilket är en viktig indikation.

– Vi har haft en fantastisk juli och de kontakter vi har haft med våra medlemmar pekar på att det varit en väldigt bra sommar, säger han.

Också de kommunala bolagen Stockholm Business region och Göteborg & Co vittnar om en uppåtgående trend för besöksnäringen i Sveriges två största städer.

– Indikationerna är att det varit en otroligt bra besöksnäring i Göteborg i sommar. Hotellen har i princip varit fullbelagda de senaste två månaderna och signalerna från varuhusen är att de höjt sin omsättning jämfört med förra året, säger Stefan Gadd, presschef för det kommunala marknads- och turistbolaget Göteborg & Co till Dagens Industri.


Publicerad: den 15 augusti 2016