Från full gas till tvärnit innan vi ens hann säga Anders Tegnell

4/28/2020

Det är ingen idé att oja sig.
Ingen idé att skriva hur tråkigt allt blev.
Ingen idé att vara negativ.
Vi har alla för länge sedan förstått att detta elände är bortom vår kontroll. Vi måste istället reflektera, anpassa oss och hoppas. Hoppas på att vi snabbt kommer till ett läge där vi får kontroll över viruset och inte tvärt om. Det är viktigast. Att sjukvårdens hjältar får möjlighet att hjälpa de som blir sjuka. Vi andra får anpassa oss. Lyssna till Anders Tegnell och göra vårt bästa. Kämpa.
Men visst gör det ont. Aj.

Vi på NEX Travel var precis inne i en fantastisk tillväxtfas med massor av nya roliga kunder, och tack vare det, flera spännande rekryteringar. Vi låg i bra fas med vår digitalisering och omställning till nya bokningsvägar. Vi skulle precis omlokalisera från två, till ett nytt, fint kontor i Luleå för att samla våra resurser och manifestera vårt fokus.

Ett omsättningstapp på sisådär 95 procent gör att man måste tänka om lite. I alla fall på kort sikt. Ja, vi kommer att flytta till nya fina lokaler, och jajamän, vi jobbar fortsatt aktivt med att digitalisera våra tjänster, och självklart finslipar vi på vår viktigaste och unika superkraft – vår personliga NEX-service. Men just nu går det inte riktigt med samma hastighet.

NEX Travel är i grunden ett starkt företag. Vi har funnits i 45 år vilket tyder på en väl fungerande affärsidé. Visst kommer vi att få anpassa oss när detta landar, men det har vi alltid gjort. Anpassat och förbättrat oss. Men precis som alla andra i vår bransch är vi just nu fullständigt chanslösa utan de statliga stödåtgärderna. Vi har genomfört en massa tråkiga, men nödvändiga åtgärder för att säkra att NEX Travel även finns post-Corona. Vi har korttidspermitterat, fått anstånd med hyror och vi tittar löpande på precis allt som står oss till buds. Det gäller att sen lyckas pussla ihop detta till ett hållbart pussel som ska funka på kort sikt och som ska stå redo att gasa på när livet börjar återgå till det normala. Vi kommer att löpande måsta justera våra öppettider en aning, men alltid inom rimlighetens gränser. Våra öppettider från och med den 1 maj blir 09.00 - 16.00 och lunchstängt mellan 12.00 - 13.00.

Men framför allt vill vi säga tack. Tusen tack till världens bästa kunder. Vi är så otroligt tacksamma för varje litet peppande ord som ni ger oss. Det är det som ger oss energi till att fortsätta kämpa och ta itu med nästa fråga, nästa avbokning, ombokning eller att ta tuffa samtal till flygbolag och hotell med lååånga telefonköer.

Snart kommer vi att resa igen, skapa affärer och träffas IRL.
Det längtar vi efter, eller hur?

Nu tar vi oss igenom detta – tillsammans!


Maine Granström, VD, NEX Travel

 

Kontakta oss

Öppettider 08.00-17.00

Lunchstängt 12.00-13.00

0920- 280 225
svenskakyrkan@nex.se

NEX Grupp- & konferens

0920-75 330
nexgrupp@nex.se

NexOnline Support

nexonline@nex.se

NEX Huvudkontor

0920-21 10 00

VD

Linda Jadinge
linda.jadinge@nex.se

Kundansvarig

Rigmor Ahlqvist
rigmor.ahlqvist@nex.se

Jourservice

Öppet kl.17.00-08.00
+46 770 45 62 63, mot kostnad

För om- och avbokning av flygtaxi:

+46 8 120 92 000

För avbokning av tåg kan du ringa:

0771-757575 tonval 4